Månedens medlem3

MÅNEDENS MEDLEM

HVEM: THJERZA BALAJ (25)


Bosted: København

Leser helst: "Your special" av Xim Xom

Fremkomstmiddel: Sykkel

Favorittmat: Moms spaghetti og sushi

Fav nettside: https://www.thesaurus.com/

Virke: Danser og koreograf


Aktuell med: Kuraterer en helaften for Dansehallerne i København nå i september, hvor hun har valgt ut tre verk som skal presenteres gjennom programmet “New Sh*t”.

Les mer om programmet her.





MÅNEDENS MEDLEM

5 KJAPPE:



1. Hva driver du på med om dagen, når du ikke kuraterer for Dansehallerne?


Jeg jobber på min første soloforestilling som skal ha premiere våren 2021, i Kristiansand. Det er helt klart noe av det jeg kommer til å dedikerer mesteparten av min tid til, denne høsten og vinteren. Forutenom det så er jeg involvert i et par andre prosjekter, som danser og koreograf. Ohhh ikke minst; jeg er aktuell med en ny sang! Den ligger på spotify og heter Wimpi Boi

2. Hvordan ble du danser?


Jeg så veldig opp til storebroren min som kid. Han danset med Warning Skillz på Samsen back then, og det beste jeg visste var når jeg kunne være med han og crewet. Der ble jeg introdusert til hip hop, popping, locking, breakdance og krumping. Syke ting, og jeg elsket det. Jeg var ikke en av dem som hadde penger til Sharrons dansestudio, så det ble mye YouTube og speil på rommet, hvor jeg nørda en hel masse popping, krumping og Missy Elliot!

Skal heller ikke kimse av min albanske kultur og all den folkedansen jeg har blitt eksponert for siden jeg var barn.

Hvordan jeg ble danser? Jeg har vært dedikert, interessert og fått mye glede av å drive med dans. Pappa, nå kommer det en spoiler-alert: jeg gikk på danselinja på Vågsbygd, og ikke studiespesialisering. Kort fortalt: etter Vågsbygd så flytta jeg til Oslo for å gå Spin Off Forstudium i Dans, så gikk veien videre til en fireårig utdannelse i dans og koreografi på Den Danske Scenekunstskolen i København. 


3. Hva er det beste og verste med å være scenekunstner?

 

Det verste? At dansen ikke får mer plass og status. I Norge så har vi blant annet Dansens Hus og Black Box Teater i Oslo; det er drit bra. I Danmark derimot, har vi ikke den type “samlingspunkt”. Dansehallerne i København har per dags dato ingen hus, og derfor er det viktig at andre kulturinstitusjoner åpner dørene for dansen. Det beste? La danza es vida. 


4. Har du "a big hairy goal"/ambisjon/drøm? Eller lever du bare for ditt neste prosjekt?


I min familie har man alltid måtte jobbe hardt for å komme dit man vil, så jeg skal jeg ikke legge skjul på at det naturligvis har preget min attitude og arbeidsmoral til en viss grad. Jeg liker ikke å vente på at ting skal skje eller komme til meg, så jeg setter heller i gang selv. Så på den måten, er jeg nok litt goal-oriented. Jeg har mål og drømmer samtidig som jeg lever i nuet, med føttene godt planta på jorda.

 

Favorittbok!

"Pappa, nå kommer det en spoiler-alert: jeg gikk på danselinja på Vågsbygd, og ikke studiespesialisering."

4,5. Hvilken tematikk dras du oftest til når du skaper scenekunst? Hvilke følelser spiller du helst på? Hvor brenner det? 


Jeg dras mot fysisk praksis knyttet til hastighet, pleasure og ulike former for intensitet. Jeg liker å balansere mellom fiksjon og virkelighet. Når jeg er i studio, så jobber jeg med å finne moro og letthet til tross for en, ofte, fucked virkelighet. 

 

Favorittcent!

"PROMAJA"

Fra Thjerzas residens/arbeidsvisning på Verkstedhallen i sommer. 

Hver måned fremover vil vi ta et lite dykk inn i tilværelsen til en scenekunstner med tilknytning til sørlandet.

Vi har tidligere snakket med Tove-Elena Nicolaysen om den den japanske danseteatersjangeren "Butoh"og prosjektleder for Ravnedans, Michelle Flagstad. Denne måneden blir vi bedre kjent med Thjerza Balaj, sørlandsk scenekunstner og koreograf, bosatt i København - og aktuell som både kurator og artist!

5. Beste scenekunstopplevelse(r) ever?


Idiot-Syncrasy av Igor og Moreno, TRANS- av two-women-machine-show & Jonathan Bonnici, A solo punk band av Stina Fors, As it Empties Out av Jefta Van Dinther, Rule of Three og Sweat Baby Sweat av Jan Martens. 50 cent på Quart festivalen i 2007 var faktisk også rimelig store greier. 

 

             TIDLIGERE INTERVJU: